På lageret til deleansvarlig Anders Kristiansen er det knapt plass til en kontorstol. Forsendelser med deler tyter ut dørene og inni verkstedhallen. Sammen med Areol har de nå funnet en løsning.

– Jeg bruker vel snart mer plass utenfor lageret, enn det jeg har inne på selve lageret. Det skal bli godt å slippe å lete etter plass for å oppbevare deler, sier Kristiansen i Bilskadesenteret Ringerike.

For i en servicehall har de fått skreddersydd en mesanin-løsning fra Areol. Her får Kristiansen sitt eget kontor, og hundre kvadratmeter å boltre seg på.

– Når vi får inn reoler her oppe blir dette noe helt annet, sier produksjonsleder Alvaro Avalos.

«Det skal bli godt å slippe å lete etter plass for å bestille deler.»

Anders Kristiansen, deleansvarlig Bilskadesenteret Ringerike

Ville øke personbil-kapasiteten

Men det var faktisk ikke et delelager med sprengt kapasitet som var hovedutfordringen til Bilskadesenteret Ringerike. Utgangspunktet var at de ønsket å øke kapasiteten på produksjon av personbiler. En av flaskehalsene var manglende plass til forarbeid for lakk, samt montasje etter lakkering.

– Vi fokuserer nå mest på personbil, for det er et marked som har økt veldig mye. Våre eiere, Bertel O. Steen og Albjerk Bil Ringerike AS, har kjøpt opp ett lokalt verksted i Hønefoss. De har bestemt at disse skal flytte inn hos oss. Det betyr flere folk på oppretting, enda større mengder med lakkjobb som skal igjennom, og vi må ha større delelager, sier Avalos.

Skreddersydd løsning

Mesaninløsningen fra Areol har løst begge problemene. På gulvet i «taket» – hundre flunkende nye kvadratmeter med lagerplass. Under mesaninen, tre nye forarbeidssoner for personbil. Areol har skissert hele løsningen og stått for all montering. Alt er spesialtilpasset til Bilskadesenteret.

– De trengte flere forarbeidsområder – der er det blant annet krav til støvavsug. Samtidig trengte de mer plass til taksering, forklarer Kjetil Bredesen i Areol Innredninger AS.

– Når produksjonen øker, vil naturlig nok også behovet for reservedeler og dermed lagringsplass øke, fortsetter han.

For å få varer opp til det nye området var heis oppe til vurdering, men kostnaden satte en stopper for det. De har gått for en løsning med lift.

– Areol har kommet med en suveren løsning. To dører som kun går en vei, og går igjen av seg selv, forteller Avalos.

– Vi skal bruke truck til å få deler opp her. Det blir en portløsning med bryter slik at man slipper å fysisk åpne og lukke. Her kommer delene inn, så er det Anders sitt ansvar å få det opp, eller ut på verkstedet hvis det skal ut med en gang, fortsetter han.

EFFEKTIVT: Det tok kort tid før Bilskadesenteret Ringerike hadde fått løst to problemer med én og samme løsning. Areol satte opp en mesanin med lager på toppen, og forarbeidssoner under.

«Det betyr flere folk på oppretting, enda større mengder med lakkjobb som skal igjennom, og vi må ha større delelager.»

Alvaro Avalos, produksjonsleder, Bilskadesenteret Ringerike.

– Best mulige i bygget

Kjetil Bredesen i Areol har faktisk jobbet som avdelingsleder ved Bilskadesenteret tidligere. Dermed kjenner han lokalet godt og var særdeles godt kvalifisert til å være med å tegne løsningen. Han er fornøyd, men skulle ideelt sett ønske seg kortere vei fra det nye delelageret til verkstedet, men det bør fungere med en delekelner-løsning.

– Det blir noe lang transport av deler fra delelageret til den enkelte arbeidsplass, men denne løsningen er den best mulige i bygget. Jeg mener at dersom man er strukturert og pakker ferdige traller som kjøres rett til mekanikeren løser det seg ganske greit. Det skal jo være delelageret som deler ut deler, ikke mekanikeren som kommer for å hente, sier Bredesen.

Rask prosess

Bilskadesenteret Ringerike har definitivt ikke angret på at de valgte Areol som leverandør. Tidligere har de estimert at det nye området skulle være i produksjon fra august. Allerede nå, i første halvdel av mai, er de bare noen uker unna ferdigstillelse.

– Jeg må si at jeg er overrasket over hvor fort dette har kommet opp. De var to-tre mann fra Areol som satte det opp, og jeg tror det var klart på litt over en uke, sier Alvaro Avalos.

– Nå er det litt elektrikerarbeid som gjenstår, så er det bare å få satt opp ventilasjon til forarbeidssonene under her, fortsetter produksjonslederen.

– Strøkent

Det hører med til historien at Bilskadesenteret hadde full produksjon i lokalet, parallelt med oppføringen av mesaninen.

– Vi gikk ikke i veien for hverandre. Det har gått på skinner og alt har vært strøkent, sier Alvaro Avalos.

Også Kjetil Bredesen er fornøyd med prosessen, og ikke minst resultatet.

– Det er sjelden at vi setter opp to like mesaniner, for alle har sine egne ønsker og behov. Da handler det om å få tilpasset det så kunden blir fornøyd, selv om vi må komme med noen velmente råd av og til, sier han.

– Slike løsninger er nytt for mange, da er det greit å spørre noen som har solgt noen av dem. Vi lærer jo vi også av våre kunder og kan ta med oss litt «best practice» videre til neste mann, sier Kjetil Bredesen avslutningsvis.

«Det har gått på skinner og alt har vært strøkent.»

Alvaro Avalos, produksjonsleder Bilskadesenteret Ringerike

Tekst og bilder: Native Media

Jeg ønsker og bli kontaktet om:

    PallereolerSmåvarereolerGrenreoler

    ArbeidsplassStrimmelporterMesanin

    NettningburSikringTilbud på brukte reoler

    Montering/demoteringReolinspeksjonAnnet