{"id":21191,"date":"2023-06-05T05:01:45","date_gmt":"2023-06-05T05:01:45","guid":{"rendered":"https:\/\/areol.no\/?p=21191"},"modified":"2023-06-06T11:47:33","modified_gmt":"2023-06-06T11:47:33","slug":"fant-en-losning-pa-to-problemer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/areol.no\/2023\/06\/05\/fant-en-losning-pa-to-problemer\/","title":{"rendered":"Fant \u00e9n l\u00f8sning p\u00e5 to problemer"},"content":{"rendered":"

<\/div><\/div>

P\u00e5 lageret til deleansvarlig Anders Kristiansen er det knapt plass til en kontorstol. Forsendelser med deler tyter ut d\u00f8rene og inni verkstedhallen. Sammen med Areol har de n\u00e5 funnet en l\u00f8sning.<\/h3>\n<\/div>

\u2013 Jeg bruker vel snart mer plass utenfor lageret, enn det jeg har inne p\u00e5 selve lageret. Det skal bli godt \u00e5 slippe \u00e5 lete etter plass for \u00e5 oppbevare deler, sier Kristiansen i Bilskadesenteret Ringerike.<\/p>\n

For i en servicehall har de f\u00e5tt skreddersydd en mesanin-l\u00f8sning fra Areol. Her f\u00e5r Kristiansen sitt eget kontor, og hundre kvadratmeter \u00e5 boltre seg p\u00e5.<\/p>\n

\u2013 N\u00e5r vi f\u00e5r inn reoler her oppe blir dette noe helt annet, sier produksjonsleder Alvaro Avalos.<\/p>\n<\/div><\/div><\/div>

<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div>

«Det skal bli godt \u00e5 slippe \u00e5 lete etter plass for \u00e5 bestille deler.»<\/p>\n<\/div>

Anders Kristiansen, deleansvarlig Bilskadesenteret Ringerike<\/strong><\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>

Ville \u00f8ke personbil-kapasiteten<\/h2>\n

Men det var faktisk ikke et delelager med sprengt kapasitet som var hovedutfordringen til Bilskadesenteret Ringerike. Utgangspunktet var at de \u00f8nsket \u00e5 \u00f8ke kapasiteten p\u00e5 produksjon av personbiler. En av flaskehalsene var manglende plass til forarbeid for lakk, samt montasje etter lakkering.<\/p>\n

\u2013 Vi fokuserer n\u00e5 mest p\u00e5 personbil, for det er et marked som har \u00f8kt veldig mye. V\u00e5re eiere, Bertel O. Steen og Albjerk Bil Ringerike AS, har kj\u00f8pt opp ett lokalt verksted i H\u00f8nefoss. De har bestemt at disse skal flytte inn hos oss. Det betyr flere folk p\u00e5 oppretting, enda st\u00f8rre mengder med lakkjobb som skal igjennom, og vi m\u00e5 ha st\u00f8rre delelager, sier Avalos.<\/p>\n<\/div>

Skreddersydd l\u00f8sning<\/h2>\n

Mesaninl\u00f8sningen fra Areol har l\u00f8st begge problemene. P\u00e5 gulvet i \u00abtaket\u00bb – hundre flunkende nye kvadratmeter med lagerplass. Under mesaninen, tre nye forarbeidssoner for personbil. Areol har skissert hele l\u00f8sningen og st\u00e5tt for all montering. Alt er spesialtilpasset til Bilskadesenteret.<\/p>\n

\u2013 De trengte flere forarbeidsomr\u00e5der \u2013 der er det blant annet krav til st\u00f8vavsug. Samtidig trengte de mer plass til taksering, forklarer Kjetil Bredesen i Areol Innredninger AS.<\/p>\n

\u2013 N\u00e5r produksjonen \u00f8ker, vil naturlig nok ogs\u00e5 behovet for reservedeler og dermed lagringsplass \u00f8ke, fortsetter han.<\/p>\n

For \u00e5 f\u00e5 varer opp til det nye omr\u00e5det var heis oppe til vurdering, men kostnaden satte en stopper for det. De har g\u00e5tt for en l\u00f8sning med lift.<\/p>\n

\u2013 Areol har kommet med en suveren l\u00f8sning. To d\u00f8rer som kun g\u00e5r en vei, og g\u00e5r igjen av seg selv, forteller Avalos.<\/p>\n

\u2013 Vi skal bruke truck til \u00e5 f\u00e5 deler opp her. Det blir en portl\u00f8sning med bryter slik at man slipper \u00e5 fysisk \u00e5pne og lukke. Her kommer delene inn, s\u00e5 er det Anders sitt ansvar \u00e5 f\u00e5 det opp, eller ut p\u00e5 verkstedet hvis det skal ut med en gang, fortsetter han.<\/p>\n<\/div><\/div><\/div>

<\/a><\/span><\/div>

EFFEKTIVT: Det tok kort tid f\u00f8r Bilskadesenteret Ringerike hadde f\u00e5tt l\u00f8st to problemer med \u00e9n og samme l\u00f8sning. Areol satte opp en mesanin med lager p\u00e5 toppen, og forarbeidssoner under.<\/p>\n<\/div>

«Det betyr flere folk p\u00e5 oppretting, enda st\u00f8rre mengder med lakkjobb som skal igjennom, og vi m\u00e5 ha st\u00f8rre delelager.»<\/p>\n<\/div>

Alvaro Avalos, produksjonsleder, Bilskadesenteret Ringerike.<\/strong><\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>

<\/div><\/div><\/div><\/div>

\u2013 Best mulige i bygget<\/h2>\n

Kjetil Bredesen i Areol har faktisk jobbet som avdelingsleder ved Bilskadesenteret tidligere. Dermed kjenner han lokalet godt og var s\u00e6rdeles godt kvalifisert til \u00e5 v\u00e6re med \u00e5 tegne l\u00f8sningen. Han er forn\u00f8yd, men skulle ideelt sett \u00f8nske seg kortere vei fra det nye delelageret til verkstedet, men det b\u00f8r fungere med en delekelner-l\u00f8sning.<\/p>\n

\u2013 Det blir noe lang transport av deler fra delelageret til den enkelte arbeidsplass, men denne l\u00f8sningen er den best mulige i bygget. Jeg mener at dersom man er strukturert og pakker ferdige traller som kj\u00f8res rett til mekanikeren l\u00f8ser det seg ganske greit. Det skal jo v\u00e6re delelageret som deler ut deler, ikke mekanikeren som kommer for \u00e5 hente, sier Bredesen.<\/p>\n<\/div><\/div><\/div>

<\/a><\/span><\/div>
<\/a><\/span><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>

Rask prosess<\/h2>\n

Bilskadesenteret Ringerike har definitivt ikke angret p\u00e5 at de valgte Areol som leverand\u00f8r. Tidligere har de estimert at det nye omr\u00e5det skulle v\u00e6re i produksjon fra august. Allerede n\u00e5, i f\u00f8rste halvdel av mai, er de bare noen uker unna ferdigstillelse.<\/p>\n

\u2013 Jeg m\u00e5 si at jeg er overrasket over hvor fort dette har kommet opp. De var to-tre mann fra Areol som satte det opp, og jeg tror det var klart p\u00e5 litt over en uke, sier Alvaro Avalos.<\/p>\n

\u2013 N\u00e5 er det litt elektrikerarbeid som gjenst\u00e5r, s\u00e5 er det bare \u00e5 f\u00e5 satt opp ventilasjon til forarbeidssonene under her, fortsetter produksjonslederen.<\/p>\n<\/div>

\u2013 Str\u00f8kent<\/h2>\n

Det h\u00f8rer med til historien at Bilskadesenteret hadde full produksjon i lokalet, parallelt med oppf\u00f8ringen av mesaninen.<\/p>\n

\u2013 Vi gikk ikke i veien for hverandre. Det har g\u00e5tt p\u00e5 skinner og alt har v\u00e6rt str\u00f8kent, sier Alvaro Avalos.<\/p>\n

Ogs\u00e5 Kjetil Bredesen er forn\u00f8yd med prosessen, og ikke minst resultatet.<\/p>\n

\u2013 Det er sjelden at vi setter opp to like mesaniner, for alle har sine egne \u00f8nsker og behov. Da handler det om \u00e5 f\u00e5 tilpasset det s\u00e5 kunden blir forn\u00f8yd, selv om vi m\u00e5 komme med noen velmente r\u00e5d av og til, sier han.<\/p>\n

\u2013 Slike l\u00f8sninger er nytt for mange, da er det greit \u00e5 sp\u00f8rre noen som har solgt noen av dem. Vi l\u00e6rer jo vi ogs\u00e5 av v\u00e5re kunder og kan ta med oss litt \u00abbest practice\u00bb videre til neste mann, sier Kjetil Bredesen avslutningsvis.<\/p>\n<\/div><\/div><\/div>

<\/span><\/div>

«Det har g\u00e5tt p\u00e5 skinner og alt har v\u00e6rt str\u00f8kent.»<\/p>\n<\/div>

Alvaro Avalos, produksjonsleder Bilskadesenteret Ringerike<\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>

<\/div><\/div><\/div><\/div>

Tekst og bilder: Native Media<\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>

<\/div><\/div><\/span>

Jeg \u00f8nsker og bli kontaktet om:<\/p><\/h3><\/span>

<\/div><\/div><\/div>\n
\n

<\/p>

    <\/ul><\/div>\n
    \n
    \n\n\n\n\n\n\n\n<\/div>\n
    \n\t
    \n\t\t

    Pallereoler<\/span><\/span>Sm\u00e5varereoler<\/span><\/span>Grenreoler<\/span><\/span><\/span><\/span>\n\t\t<\/p>\n\t<\/div>\n\t

    \n\t\t

    Arbeidsplass<\/span><\/span>Strimmelporter<\/span><\/span>Mesanin<\/span><\/span><\/span><\/span>\n\t\t<\/p>\n\t<\/div>\n\t

    \n\t\t

    Nettningbur<\/span><\/span>Sikring<\/span><\/span>Tilbud p\u00e5 brukte reoler<\/span><\/span><\/span><\/span>\n\t\t<\/p>\n\t<\/div>\n\t

    \n\t\t

    Montering\/demotering<\/span><\/span>Reolinspeksjon<\/span><\/span>Annet<\/span><\/span><\/span><\/span>\n\t\t<\/p>\n\t<\/div>\n<\/div>\n

    \n\t
    \n\t\t

    <\/span>\n\t\t<\/p>\n\t<\/div>\n\t

    \n\t\t

    <\/span>\n\t\t<\/p>\n\t<\/div>\n\t

    \n\t\t

    <\/span>\n\t\t<\/p>\n\t<\/div>\n\t

    \n\t\t

    <\/span>\n\t\t<\/p>\n\t<\/div>\n<\/div>\n

    \n\t
    \n\t\t