{"id":21191,"date":"2023-06-05T05:01:45","date_gmt":"2023-06-05T05:01:45","guid":{"rendered":"https:\/\/areol.no\/?p=21191"},"modified":"2023-06-06T11:47:33","modified_gmt":"2023-06-06T11:47:33","slug":"fant-en-losning-pa-to-problemer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/areol.no\/2023\/06\/05\/fant-en-losning-pa-to-problemer\/","title":{"rendered":"Fant \u00e9n l\u00f8sning p\u00e5 to problemer"},"content":{"rendered":"
\u2013 Jeg bruker vel snart mer plass utenfor lageret, enn det jeg har inne p\u00e5 selve lageret. Det skal bli godt \u00e5 slippe \u00e5 lete etter plass for \u00e5 oppbevare deler, sier Kristiansen i Bilskadesenteret Ringerike.<\/p>\n
For i en servicehall har de f\u00e5tt skreddersydd en mesanin-l\u00f8sning fra Areol. Her f\u00e5r Kristiansen sitt eget kontor, og hundre kvadratmeter \u00e5 boltre seg p\u00e5.<\/p>\n
\u2013 N\u00e5r vi f\u00e5r inn reoler her oppe blir dette noe helt annet, sier produksjonsleder Alvaro Avalos.<\/p>\n<\/div><\/div><\/div>
«Det skal bli godt \u00e5 slippe \u00e5 lete etter plass for \u00e5 bestille deler.»<\/p>\n<\/div>
Anders Kristiansen, deleansvarlig Bilskadesenteret Ringerike<\/strong><\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div> Men det var faktisk ikke et delelager med sprengt kapasitet som var hovedutfordringen til Bilskadesenteret Ringerike. Utgangspunktet var at de \u00f8nsket \u00e5 \u00f8ke kapasiteten p\u00e5 produksjon av personbiler. En av flaskehalsene var manglende plass til forarbeid for lakk, samt montasje etter lakkering.<\/p>\n \u2013 Vi fokuserer n\u00e5 mest p\u00e5 personbil, for det er et marked som har \u00f8kt veldig mye. V\u00e5re eiere, Bertel O. Steen og Albjerk Bil Ringerike AS, har kj\u00f8pt opp ett lokalt verksted i H\u00f8nefoss. De har bestemt at disse skal flytte inn hos oss. Det betyr flere folk p\u00e5 oppretting, enda st\u00f8rre mengder med lakkjobb som skal igjennom, og vi m\u00e5 ha st\u00f8rre delelager, sier Avalos.<\/p>\n<\/div> Mesaninl\u00f8sningen fra Areol har l\u00f8st begge problemene. P\u00e5 gulvet i \u00abtaket\u00bb – hundre flunkende nye kvadratmeter med lagerplass. Under mesaninen, tre nye forarbeidssoner for personbil. Areol har skissert hele l\u00f8sningen og st\u00e5tt for all montering. Alt er spesialtilpasset til Bilskadesenteret.<\/p>\n \u2013 De trengte flere forarbeidsomr\u00e5der \u2013 der er det blant annet krav til st\u00f8vavsug. Samtidig trengte de mer plass til taksering, forklarer Kjetil Bredesen i Areol Innredninger AS.<\/p>\n \u2013 N\u00e5r produksjonen \u00f8ker, vil naturlig nok ogs\u00e5 behovet for reservedeler og dermed lagringsplass \u00f8ke, fortsetter han.<\/p>\n For \u00e5 f\u00e5 varer opp til det nye omr\u00e5det var heis oppe til vurdering, men kostnaden satte en stopper for det. De har g\u00e5tt for en l\u00f8sning med lift.<\/p>\n \u2013 Areol har kommet med en suveren l\u00f8sning. To d\u00f8rer som kun g\u00e5r en vei, og g\u00e5r igjen av seg selv, forteller Avalos.<\/p>\n \u2013 Vi skal bruke truck til \u00e5 f\u00e5 deler opp her. Det blir en portl\u00f8sning med bryter slik at man slipper \u00e5 fysisk \u00e5pne og lukke. Her kommer delene inn, s\u00e5 er det Anders sitt ansvar \u00e5 f\u00e5 det opp, eller ut p\u00e5 verkstedet hvis det skal ut med en gang, fortsetter han.<\/p>\n<\/div><\/div><\/div> EFFEKTIVT: Det tok kort tid f\u00f8r Bilskadesenteret Ringerike hadde f\u00e5tt l\u00f8st to problemer med \u00e9n og samme l\u00f8sning. Areol satte opp en mesanin med lager p\u00e5 toppen, og forarbeidssoner under.<\/p>\n<\/div> «Det betyr flere folk p\u00e5 oppretting, enda st\u00f8rre mengder med lakkjobb som skal igjennom, og vi m\u00e5 ha st\u00f8rre delelager.»<\/p>\n<\/div> Alvaro Avalos, produksjonsleder, Bilskadesenteret Ringerike.<\/strong><\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div> Kjetil Bredesen i Areol har faktisk jobbet som avdelingsleder ved Bilskadesenteret tidligere. Dermed kjenner han lokalet godt og var s\u00e6rdeles godt kvalifisert til \u00e5 v\u00e6re med \u00e5 tegne l\u00f8sningen. Han er forn\u00f8yd, men skulle ideelt sett \u00f8nske seg kortere vei fra det nye delelageret til verkstedet, men det b\u00f8r fungere med en delekelner-l\u00f8sning.<\/p>\n \u2013 Det blir noe lang transport av deler fra delelageret til den enkelte arbeidsplass, men denne l\u00f8sningen er den best mulige i bygget. Jeg mener at dersom man er strukturert og pakker ferdige traller som kj\u00f8res rett til mekanikeren l\u00f8ser det seg ganske greit. Det skal jo v\u00e6re delelageret som deler ut deler, ikke mekanikeren som kommer for \u00e5 hente, sier Bredesen.<\/p>\n<\/div><\/div><\/div>Ville \u00f8ke personbil-kapasiteten<\/h2>\n
Skreddersydd l\u00f8sning<\/h2>\n
\u2013 Best mulige i bygget<\/h2>\n