Nefab Packaging Norway AS i Sande i Vestfold trodde at alt var i orden med reolene deres. En intern kontroll avdekket det motsatte, og da var veien kort for å hente inn ekspertise fra Areol Innredning.
–
– For å holde kostnadene nede kjøpte vi noen brukte reoler for noen år siden, men da vi fikk denne kontrollen i forkant av ISO-sertifiseringen vår fikk vi et avvik på at reolene vi hadde ikke var tilstrekkelige, sier produksjonssjef Bjørn Viggo Gregersen fra Nefab.
Reolene deres var ikke festet forsvarlig i gulvet, og de hadde flyttet på seg litt. De var også gamle, og hadde ikke en standard etter dagens lover og regler.
Emballasje
Nefab Packaging driver med produksjon av emballasje, så det er ikke så stor vekt på det som finnes i lagerreolene.
– Vi er jo litt annerledes enn mange andre. Det er mye papp og polstring, og da er det jo fort å tenke at disse tingene ikke er så farlige når det ikke er så mye vekt det er snakk om. Men en pall veier jo fort en del kilo, og skulle det falle sammen ville det uansett fått store konsekvenser, sier Gregersen som også er HMS-ansvarlig i bedriften.
Etter noen raske undersøkelser landet Nefab på at Areol skulle komme og se over, og se hva som måtte gjøres og eventuelt oppgraderes.
– De var her på en befaring og kikket over det vi hadde. Noe kunne vi bruke, men noe måtte byttes ut, forteller han.
Å få en slik kontroll gjør at Nefab Packaging Norway kan senke skuldrene.
– Det er godt å vite at alt er i orden. Vi er helt avhengige av at ting er på plass, ikke minst på grunn av sikkerheten til de ansatte samt HMS-forskriften. For min egen del, som ansvarlig for lager, produksjon og logistikk, så er det godt å slippe å tenke mer på dette, sier han.
Det er også godt å ikke måtte sette seg detaljert inni regelverket.
– Jeg har full tillit til at kontrolløren fra Areol som går over dette vet hva han gjør, og at de ser til at alt er i orden i forhold til den type drift vi har, sier Gregersen.
Tilbyr årlig kontroll
Gjeldende regelverk har Areol full kontroll på.
– Ifølge norsk standard, NS-EN15635, er alle bedrifter selv pålagt å utføre regelmessige kontroller av lagerinnredningen, og av sertifisert kontrollør hver 12. måned. Alle bedrifter er i tillegg forpliktet til å følge arbeidsmiljølovens gjeldende forskrifter og sørge for at de ansatte arbeider i et trygt arbeidsmiljø, sier Kjetil Bergseth som er daglig leder hos Areol.
Dersom årlige reolkontroller ikke gjennomføres og eventuelle skader ikke utbedres, kan bedriften risikere påtale ved en ulykke.
– Derfor tilbyr vi alle våre kunder en årlig kontroll, sier han.
Fra nå av blir lagerreolene til Nefab sjekket en gang i året, noe Areol står for som en del av en service- og oppfølgingsavtale. Det skal gå helt av seg selv fra nå av.
– Det trenger jeg heller ikke å tenke på. Areol legger det inn i sin kalender og tar kontakt med oss når det er tid for en ny kontroll, sier Gregersen.
De som har en reolkontroll-avtale med Areol blir lagt inn i deres app-baserte kontrollsystem og vil få et varsel hvert år om kontroll av reolene.
– Våre kontrollører kontakter da kunden og avtaler en tid som passer, kommer og utfører kontrollen, loggfører eventuelle avvik og merker reolene. Deretter sendes det umiddelbart uten utbedringsrapport, sier Bergseth.
– Gjør at veien til Areol er kort
Det tilbys både deler og utbedring, og når alt er utbedret og ferdigstilt, sendes en sluttrapport til kunden som også er lagret digitalt i Areols kontrollsystem. Det gir til enhver tid både bruker og kontrollør en detaljert og god oversikt over reolanleggets tilstand, noe som letter virksomhetens HMS-arbeid.
– Som kunde kunne vi bare hatt denne kontrollavtalen, men her måtte vi også ut å investere i nye reoler. I tilbudet fra Areol kunne vi imidlertid velge om vi ville ha brukte eller helt nye reoler. At det er såpass fleksibelt som det, og at det tilbys hele pakka med kjøp, montering og kontroll gjør at veien til Areol er kort neste gang noe oppstår også, sier produksjonssjefen fornøyd.
Bergseth ved Areol utdyper det nærmere.
– Når det gjelder utbedring så har vi nok Norges største utvalg av brukte og nye deler til de fleste reolmodeller, og kunden slipper da å henvende seg til en tredjepart for deler og utbedringen vil derfor bli rimeligere, raskere og enklere, avslutter Bergseth.