Aspire Brands i Fredrikstad er en sterkt voksende distributør innen kosmetikkbransjen. At lagerkapasiteten deres utvides jevnt og trutt er ikke noe problem så lenge de har Areol Innredninger fra Maura med på laget.

I årevis har Areol vært en uvurderlig hjelp når Aspire Brands har utvidet lagerplassen for å ha plass til mer tørrsjampo, såper og både hår- og sminkebørster.

– Jeg synes det har fungert veldig bra. Vi leier en lift, og de leverer og monterer alt sammen. De er raske på å levere, og raske til å montere, sier lagersjef i Aspire Brands, Jan Rune Kjenner.

Mange nye palleplasser

Senest i mai i år kom Areol inn med flere lagerreoler. Det kom som et resultat av at Aspire Brands har leid seg enda et lagerrom i Hjalmar Bjørges vei i Fredrikstad.

– Fra vi bestilte til reolene var ferdig montert og klare til bruk, tok det fire uker, sier lagersjefen fornøyd og ser seg rundt.

Det er den andre store ordren Areol har levert i løpet av de to siste årene. Og det er ikke småtteri som rulles inn hver gang. Leveransen i mai resulterte i 819 nye palleplasser.

– Her kan ting skje sånn, sier Kjenner og knipser med fingrene for å forklare den store veksten de opplever.

De siste årene har nemlig Aspire Brands sin omsetning hatt et formidabelt oppsving. Nå står mange nye palleplasser klare til Aspire Brands sine produkter som senere skal fraktes ut til Vita, Kicks, Åhlens, H&M, Rema 1000 og mange andre detaljister.

– En ganske grei økning, og nå har vi totalt 4.451 palleplasser her i Fredrikstad. Det er ganske fullt her inne. Alt vi har her går ut til Skandinavia og Baltikum, så har Aspire Brands andre lager i Nederland og Finland i tillegg, sier han.

Rådfører og bistår

Reolene er standardiserte, og Areol leverer etter tegninger kundene kommer med. Men de kan også konsultere når det er begrensninger eller utfordringer knyttet til lagerrommenes utforming.

– De vet jo hva som trengs og gir oss god veiledning på hva som må til for at vi får det slik vi vil ha det. Jeg har tegnet opp disse lagerene selv, men de som monterer er også inne her for å se om det jeg er kommet frem til er optimalt løst, forteller logistikksjef Morten Iversen.

Det store lageret består av mange ruvende reoler. Det er 8 meter til toppen av de, fordelt på fem nivåer.

– I en reol kan det være varer på til sammen seks tonn, forteller lagersjef Kjenner.

Det rulleres jevnt og trutt av paller med varer inn og ut av lageret. Det er fem personer som jobber på lageret fast.

– Noen varetyper går ut med en gang, mens andre står her lengre. Men aldri lengre enn tre år. Mye av det er tørrsjampo med aerosol i seg, så da er det også begrenset hvor mye av dette det er lov å ha samlet i ett avgrenset rom, forteller lagersjefen.

15 år med Areol på laget

Aspire Brands har hatt et kundeforhold til Areol i over 15 år. På den tiden har det skjedd mye.

– Vi har et veldig godt kundeforhold. Vi opplever Areol som veldig imøtekommende, og vi får ofte både justert priser og annet slik at det blir fine pakketilbud på det, forteller logistikksjef Iversen.

Aspire Brands er noe annet nå enn de var da de startet opp, og Areol gjorde sin første levering. Så har Areol også bistått etter hvert som Aspire Brands har utvidet.

– Vi har handla med Areol veldig mange ganger. Helt tilbake til vi hadde et kjellerlokale for 15 år siden. Men vi fikk inn noen store kunder og vi vokste veldig fort og fikk med det inn mange paller. Da måtte vi flytte, og da kom Areol på banen, forteller logistikksjef Morten Iversen.

Det at det stort sett er brukte reoler de får kjøpt av Areol hjelper også godt på prisen i forhold til nytt, og kvaliteten og holdbarheten er den samme. I tillegg er ombruk av reoler et viktig bærekraftig valg. Både lagersjefen og logistikksjefen kan se for seg at Aspire Brands vil bli en enda større aktør i årene som kommer.

– Da må vi nok på med enda større lagerplass, og da vil vi også bygge ut med enda flere reoler, sier lagersjefen i Aspire Brands fornøyd.